اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | چهارشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶

پلاک 20 - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

پلاک 20

پلاک 20

 

جشنواره  بیستم، میقات هنرمندان استان‌ها ومحل عرضه رویش‌های انقلابی و جهادی رسانه ملی در عرصه هنر متعهد است.

جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مراکز استان‌ها مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌ای  است که به گستره کل کشور توسط معاونت امور استان‌های رسانه ملی برگزار می‌شود. این جشنواره  بزرگ‌ترین مانور و ملی‌ترین حرکت رسانه‌ای کشور محسوب می‌شود و می‌توان گفت که  آیینه تمام‌نمای آداب و رسوم و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است.

زمان به شکل حیرت‌آوری در حال گذر است و قطار جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مراکز استان‌ها تا کمتر از دو هفته آینده به ایستگاه بیستم می‌رسد. تا کنون 19 دوره از این جشسنواره در استان‌های مختلف کشور برگزار شده و این بار شهر سنندج مرکز استان کردستان  با مردمان مهربان و با فرهنگ خود میزبان هنرمندان و مدیران 33 مرکز صدا و سیما در استان‌های کشور خواهد بود.

صدها هنرمند برنامه‌ساز به نمایندگی از خیل هزاران هنرمند شاغل در صدا و سیمای مراکز استان‌ها بار دیگر در  یک میقات هنری گرد هم می‌آیند تا آثار تولیدی خود را در معرض دید و قضاوت دیگران قرار دهند و با کسب تجربیات جدید بتوانند برای ارتقای قدرت اثرگذاری محصولات فرهنگی خود اقدام نمایند.

مراکز سی و سه‌گانه صدا و سیما در استان‌ها به عنوان رسانه‌های محلی ظرفیت بی بدیل فرهنگی و هنری رسانه ملی هستند که جلوه‌های میراث مادی و معنوی ایران بزرگ و زیبا را به شکل هنرمندانه در حافظه تمدنی ثبت و ضبط می‌کنند.

جشنواره به مثابه رودی جاری است که جان‌های شیفته هنر را بار دیگر سیراب می‌کند و انگیزه‌های جدید را رقم می‌زند. جشنواره علاوه بر اینکه محل ظهور و بروز آثار تولیدی نیروهای مجرب و خوشنام - به عنوان برنامه‌های معیار و شاخص  مراکز استان‌ها - است، فرصتی برای معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مغفول و چهره‌های گمنام  است.

نقش جشنواره در ایجاد خلاقیت و انگیزه‌های رقابتی، نقشی محوری است. استفاده از تجربیات گران‌سنگ تک تک همکاران برنامه‌ساز، شناخت نیروهای کارآمد و خلاق و پدیده محوری، نمایش نمونه کارهای  بدیع و فاخر، باز تعریف آرایش رسانه‌ای و بازمهندسی خبری و برنامه‌سازی کارآمد و موثر با توجه به شرایط و ذائقه مخاطبان، توجه به ابزارهای نوین و ارتقای کیفی و محتوایی برنامه‌ها، تاکید بر حرفه‌ای‌گری، اصلاح روندها با تبادل تجربیات، پویایی و بالندگی رسانه مردمی و خدا محور و حرکت‌آفرینی و پیش برندگی و ارتقای سواد رسانه‌ای به شکل تخصصی و عام  از مهم‌ترین کارکردهای جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای مراکز استان‌ها است. در عین حال علاوه بر محیط ماهواره‌ای، با عنایت به گسترش ابزارهای نوین رسانه‌ای در فضای مجازی نقش و میزان تاثیرگذاری این برنامه‌ها وظایف و ماموریت رسانه ملی و شبکه‌های استانی به عنوان سازمان دوم و به تعبیری سازمان اول، بیشتراز پیش حس می‌شود.

مراکز صدا و سیمای استان‌ها نشان داده‌اند به سرعت به سمت بلوغ در بینش و تحول در تولید محتوا پیش می‌روند. آنچه مهم و اساسی است بینش‌هاست نه روش‌ها. روش‌‌ها را ما از همه‌جا مي‌توانيم بگيريم، اما بينش را نمي‌توانيم.

جشنواره، پل تقویت و استحکام بینش‌ها و استفاده از روش‌های متناسب با فرهنگ اعتقادی و سازگار با ذائقه بومی و محلی مخاطبان است.  

 جشنواره، نمایش شاهکار تولیدات رسانه‌ای تکلیف مدار، ماموریت محور، تحول‌آفرین و انگیزه‌دار مراکز در ساختارهای مختلف است  که قرارگاه سالانه آن می‌تواند به همنوایی و همسازی بیشتر هنرمندان متعهد و خلاق  بسیار کمک کند. جشنواره محل عرضه رویش‌های انقلابی و جهادی رسانه ملی در عرصه هنر متعهد است چه در شکل و چه در محتوا.

مراکز استان‌ها در جشنواره‌ها که عمدتا توسط داوران سرشناس و اساتید کشوری بررسی و امتیازبندی می‌شوند، نشان می‌دهند که این ظرفیت را دارند که در عرصه تولیدات فاخر رسانه‌ای شانه به شانه شبکه‌های سراسری و گاه جلوتر و پیشروتر از آنها حرکت کنند و حتی در میادین بین‌المللی نیز بدرخشند.

جشنواره امسال با همه ویژگی‌های برجسته خود که انشاالله بیست بیست خواهد بود، باید سکویی برای سیاستگذاری و انگیزش مقدس دیگری از جنس تعهد و توجه به رسالت  باشد. این جشنواره باید به بیعت هنرمندان از حیث پرداختن به چهل سالگی انقلاب پرشکوه اسلامیمان  در سال 97 تبدیل شود و اوج  تعهد و هنرمندی خانواده بزرگ رسانه ملی را رقم بزند.

مددی– مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل