اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | یک‌شنبه، ۲ مهر ۱۳۹۶

طنین موسیقی محلی در«هفت ترانه» -این برنامه با طراحی بخش مسابقه توانسته مخاطبان زیادی پیدا کند - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

طنین موسیقی محلی در«هفت ترانه» -این برنامه با طراحی بخش مسابقه توانسته مخاطبان زیادی پیدا کند

 برنامه «هفت ترانه» که مدتی است از شبکه شما پخش می‌شود، برنامه‌ای موسیقی محور است که مخاطبان زیادی در سراسر کشور دارد. این برنامه که هر شب ساعت 19و 30 دقیقه پخش می‌شود، محور خود را بر موسیقی محلی و بومی گذاشته است و در کنار آن به موسیقی سنتی و پاپ هم توجه می‌کند.

بیشتر ترانه هایی که در این برنامه پخش می شود با نظر مردم انتخاب می شود. بنابراین می توان گفت هفت ترانه یک برنامه مردم پسند و مخاطب محور نیز هست. هفت ترانه که با مراکز استان ها در ارتباط است، گلچینی از بهترین موسیقی های محلی و فولکلور را به مخاطبان خود عرضه می کند. این برنامه برای مناسبت هایی مانند نوروز، هفته دفاع مقدس و... ویژه برنامه هایی را به نمایش می گذارد که در نوع خود بی نظیر است. مثلا در هفته دفاع مقدس، بهترین موسیقی ها و آواز هایی را که مربوط به دفاع مقدس بود به مردم ارائه کرد و حالا با شروع ماه محرم هم قرار است به موسیقی حماسی و عاشورایی بپردازد.

تامین نیاز و ذائقه مخاطبان

برنامه هفت ترانه از استودیوی شبکه شما که در کنار پخش شبکه خبر قرار گرفته است، روی آنتن می رود.

alt

روزی که ما به پشت صحنه برنامه هفت ترانه رفتیم، گروه طراحی و دکور در حال آماده سازی استودیو بودند. رقیه محمدزاده مدیر طرح، برنامه ریزی و نظارت شبکه شما در استودیو حضور داشت و در حال بررسی ترانه های منتخبی بود که قرار بود از این برنامه پخش شود.

وی معتقد است، برنامه موسیقایی هفت ترانه که اکنون به پخش ترانه های سنتی، پاپ و پاپ سنتی می پردازد، فضایی را برای مخاطبان فراهم کرده تا آنها خاطرات موسیقایی خود را بازگو کنند. با توجه به جایگاه و شرایط ویژه موسیقی، آواها و نواها در ایران اسلامی، رویکرد ویژه برنامه هفت ترانه، پخش موسیقی های ماندگار ایران است. برنامه هفت ترانه از توانمندی های همه مراکز استان ها برای پوشش موسیقی نواحی و ملی استفاده می کند.

وی می افزاید: برنامه موسیقی هفت ترانه هم اکنون توانسته بخش عمده ای از خواسته های مخاطبان را در مورد موسیقی تامین کند. این برنامه متناسب با توقعات مخاطبان و در چارچوب مقررات رسانه ملی طراحی شده و برای مناسبت های مختلف هم هدف گذاری مشخصی دارد.

محمدزاده در مورد چگونگی تامین موسیقی های این برنامه توضیح می دهد: اکنون بخشی از سرودها و ترانه های مورد نیاز خود را از طریق آرشیو شبکه استانی صدا و سیما، رادیو و بخش های دیگری که به آنها دسترسی داریم، تامین می کنیم، اما امیدواریم در آینده با تشکیل یک آرشیو غنی موسیقی در شبکه شما، برنامه هفت ترانه را با محتوای غنی تری تقدیم علاقه مندان کنیم.

 

محدودیتی وجود ندارد

یکی از ویژگی های این برنامه، اختصاص بخش ویژ ه ای به ترانه های محلی ایرانی است. ترانه های محلی، سرشار از شور و انرژی هستند، چیزی که اغلب ترانه های پاپ و سنتی از نبود آن رنج می برند. محمد رژدام، تهیه کنندگی این برنامه را به عهده دارد. او نسبت به همه موسیقی ها شناخت خوبی دارد و می داند چه ترکیب موسیقیایی را در هر قسمت از برنامه بگنجاند تا مخاطبان بیشتری را پای این برنامه بنشاند.

وی درباره این برنامه می گوید: ایجاد فضای شاد و مفرح برای خانواده ها از اهداف برنامه بوده و با توجه به استقبال خوبی که از این برنامه صورت گرفته و با داشتن 80 درصد مخاطب، هفت ترانه به هدف اصلی خود رسیده است.

یکی از نکات برجسته دیگر برنامه هفت ترانه، نشان دادن تصاویر متناسب با ترانه هایی است که پخش می شود. این تصاویر اغلب از کار و تلاش روستاییان و صنایع سنتی و محلی ایرانی انتخاب می شود. هفت ترانه از این جهت هم توانسته فرهنگ های مختلف کشور را معرفی کند. رژدام در این ارتباط می گوید: ما تصاویر بسیار زیادی را از مراکز استان ها دریافت کرده و پس از بازبینی، آنها را با توجه به محتوا و موسیقی هر اثر انتخاب و تدوین می کنیم تا مخاطب بتواند با موسیقی و تصویر ارتباط بهتری برقرار کند.

وی به سلیقه های مختلف در سطح جامعه اشاره می کند و ادامه می دهد: در این برنامه سعی می کنیم به همه سلایق توجه کنیم و به همین دلیل ترکیب موسیقیایی برنامه متفاوت است. یعنی در هر برنامه موسیقی پاپ، سنتی، پاپ ـ سنتی و... وجود دارد تا مخاطب بتواند نیازهای موسیقیایی خود را در این برنامه تامین کند.

رژدام در پاسخ به این پرسش که آیا در زمینه انتخاب و پخش ترانه ها در این برنامه محدودیتی وجود دارد، می گوید: ما محدودیتی برای پخش ترانه ها نداریم، چون همه موسیقی های محلی کشور ما قابل پخش هستند و اغلب طرفداران هفت ترانه، موسیقی های محلی را بیشتر از پاپ می پسندند. بر این اساس وقتی رقابتی بین موسیقی های محلی، سنتی و پاپ در برنامه گذاشته می شود اصولا موسیقی های سنتی و محلی در ردیف بالاتری قرار می گیرند. با همه اینها ما به همه نوع موسیقی توجه می کنیم.

یکی از امتیازات برنامه هفت ترانه، استفاده از روش های جدید برای برقراری ارتباط دوطرفه با مخاطب است. این روش ها شامل، رای گیری برای انتخاب بهترین ترانه و درخواست پخش ترانه در برنامه های بعدی است. مصاحبه با مردم و نمایش پیامک های ارسالی مخاطبان به صورت زیرنویس نیز از دیگر روش های این برنامه برای تعامل با مخاطب است.

شعار هفت ترانه (این برنامه سعی در پخش ترانه ها بر اساس سلیقه مخاطبان دارد) به صورت متوالی توسط مجری برنامه تکرار می شود. قبل از پخش هر کلیپ و ترانه ای مجری رو به دوربین با مخاطبانش صحبت کرده و اثری را که پخش خواهد شد، معرفی می کند. در فواصل برنامه هم مجری آخرین وضع نظرسنجی را برای مخاطبان بازگو می کند و از آنها می خواهد به خواننده و ترانه مورد علاقه شان رای بدهند. همین موضوع باعث شده رقابت خاصی میان بینندگان به وجود آید.


توجه به موسیقی محلی

محمد اسکندری، اولین مجری برنامه هفت ترانه است. وی از سال 75 کارش را با رادیو قزوین شروع کرده و سپس سال 80 به تهران آمد و یک سال با رادیو ورزش و سپس با رادیو سلامت همکاری کرد. او اجرای برنامه های صبح بخیر ایران، مسابقه شیرین، برنامه صبح نشاط، جام جم در جام، صبح تهران، خانه من خانه تو، کیمیا، یک روز نورانی، به وقت بیداری و... را در این مدت تجربه کرده و حالا برنامه هفت ترانه را اجرا می کند.

اسکندری درباره اجرای برنامه هفت ترانه می گوید: خوشحالم که توانستم جایگاه خودم را در اجرای این برنامه پیدا کنم. چون می دانم مخاطب برنامه از من چه انتظاری دارد و به همین دلیل سعی می کنم اجرایم با سایر اجراها متفاوت باشد. مجری یک برنامه موسیقیایی با مجری برنامه های ترکیبی تفاوت هایی دارد که اگر به آنها توجه نشود برنامه دچار مشکل و ضعف می شود.

وی با اشاره به شناخت خود در حوزه موسیقی می افزاید: مجری برنامه هفت ترانه باید علاوه بر شناخت موسیقیایی به فرهنگ، آداب و رسوم نقاط مختلف کشور نیز آشنا باشد تا بتواند مخاطب را نیز با موسیقی و آداب هر منطقه آشنا کند.

alt

وی ادامه می دهد: قبل از برنامه هفت ترانه موسیقی های محلی کمتر مورد توجه قرار می گرفت اما از زمانی که پخش این برنامه شروع شده، ترانه های محلی مورد استقبال عموم مخاطبان قرار گرفته و حتی شبکه های دیگر هم به سمت پخش ترانه های محلی رفته اند.

اسکندری تصریح می کند: با توجه به این که مدت کوتاهی از عمر برنامه هفت ترانه می گذرد اما مخاطبان آن روزبه روز در حال افزایش است و این موضوع را براحتی می توان از پیامک و تماس های مردمی به برنامه فهمید.

وی خاطر نشان می کند: البته ارتباط گسترده مخاطبان با برنامه باعث می شود وظیفه ما سنگین تر شود و دنبال ایده های نو و خلاقانه ای برای جذب مخاطب باشیم تا بتوانیم رضایت همه بینندگان را در سراسر کشور به دست آوریم.

 

توجه به ظرافت های اجرا

زهرا شوقی، مجری دیگر این برنامه است. شوقی اجرای برنامه های مختلفی را همچون ریحانه و شاخ طلا، روز از نو، ترنم جام و... را در کارنامه خود دارد و مدتی است با حضور در برنامه هفت ترانه توانسته جایگاه خوبی میان مخاطبان پیدا کند.

شوقی با اشاره به دلایل حضورش در این برنامه می گوید: همیشه دوست داشتم برنامه ای به صورت خاص به پخش موسیقی و کلیپ بپردازد تا نیازهای مخاطبان هم در این زمینه تامین شود به همین سبب با توجه به علاقه خودم وقتی اجرای برنامه به من پیشنهاد شد، پذیرفتم. ضمن این که اجرای برنامه ای با عنوان «ترنم جام» که به نوعی شبیه هفت ترانه است را تجربه کرده بودم و می دانستم چگونه باید با مخاطبان چنین برنامه هایی ارتباط برقرار کنم.

وی با اعتقاد بر این که مردم جامعه در حال حاضر به ترانه و موسیقی های شاد احتیاج دارند بیان می کند: پخش برنامه های شاد شبانگاهی می تواند مخاطب را پای تلویزیون بنشاند و اگر تولید و پخش برنامه های شبانگاهی جذاب با برنامه ریزی و هدف صورت بگیرد، می تواند به افزایش مخاطبان تلویزیون کمک کند.

وی ادامه می دهد: مردم کشورمان موسیقی را دوست دارند و ما باید بر اساس علاقه آنها خوراک خوب به آنها بدهیم؛ بسیاری از ترانه ها و موسیقی های محلی ما ناشناخته مانده است و باید برای زنده نگه داشتن این موسیقی ها در شبکه های سراسری به آن پرداخته شود. شبکه شما هم با توجه به رویکردی که دارد، توانسته بخوبی فضایی را در این خصوص ایجاد کند و به همین سبب خوشبختانه با استقبال گسترده مخاطبان هم مواجه شده است.

شوقی در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد رقابت بین مخاطبان از چه روش هایی استفاده می کند، می گوید: با توجه به این که رقابت بین ترانه های محلی و برخی ترانه های پاپ بسیار نزدیک می شود، سعی می کنیم درباره ترانه ها به میزانی که مورد نیاز است، صحبت کنیم و به همه ظرافت ها توجه کنیم تا مخاطبان هم بتوانند آزادانه به ترانه دلخواه خود رای بدهند.

وی با بیان این که مجری در هر زمینه ای از اجرا باید اطلاعات تخصصی و کامل داشته باشد، تصریح می کند: به همین دلیل برای اجرای برنامه هفت ترانه درباره ترانه ها و موسیقی هایی که قرار است از این برنامه پخش شود، مطالعه می کنم و با اطلاعات کافی مقابل دوربین ظاهر می شوم و سعی می کنم سکاندار خوبی برای این برنامه پر مخاطب باشم.


تهیه  و تنظیم : فرشید شکیبا