اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | شنبه، ۳۱ تیر ۱۳۹۶

رسانه و اقتصاد مقاومتی - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

رسانه و اقتصاد مقاومتی

رسانه و اقتصاد مقاومتی

 

اقتصاد مقاومتی موضوعی است که مقام معظم رهبری از سال 1389 بارها و بارها مطرح کرده اند و از سال 1391 به طور جدی به طرح این موضوع پرداخته اند .

معظم له ، مهمترین راه نفوذ و فشار دشمنان بر کشور را ضعف اقتصادی برشمرده اند . مردم کشور باید به این نکته­ی مهم توجه داشته باشند که اقتصاد مقاومتی در برابر مقاومت اقتصادی قرار دارد . زیرا اقتصادی است که تهدید را به فرصت تبدیل می کند . اقتصاد مقاومتی راهبردی بلند مدت ، فعال ، پویا و هجومی است و مختص زمان بحران نیست ؛ زیرا کار اقتصاد مقاومتی دفع است نه رفع و بدین دلیل مانع ایجاد بحران در کشور می­شود.

مردم نباید فکر کنند اقتصاد مقاومتی یعنی تحمل سختی برای اینکه مقاومت کرده باشند ، بلکه طبق تفسیر مقام معظم رهبری ، اقتصاد مقاومتی ، اقتصادی مقاوم است و با تحریک ها و تکان های جهانی زیر و رو نمی­شود. اقتصاد مقاومتی : درون زاست و در عین حال به بیرون نگاه می­کند . مردم بنیاد است و دولت محور نیست، و دولت تنها مسوول تبیین و کنترل و نظارت آن است . اقتصاد مقاومتی بر محور علم استوار شده و دانش بنیان است . اقتصاد مقاومتی عدالت محور است بنابراین می­تواند بهترین راه حل برای مشکلات کشور باشد . این نوع اقتصاد ، به دوران تحریم­های اقتصادی ارتباطی ندارد و می­تواند یک برنامه­ی پایدار و تحقق­پذیر باشد .

به نظر می رسد اگر قرار باشد کشور پیشرفت اقتصادی داشته باشد ، باید نگاه ویژه­ای به صنایع کوچک و متوسط مردم بنیاد کرد . این نوع نگاه می­تواند کشور را از مشکلات موجود رها کند . در قدم اول ، برای داشتن نگاه ویژه به صنایع کوچک و متوسط در کشور ، باید فرهنگ سازی صورت گیرد و رسانه ملی می­تواند بستر فرهنگ سازی را فراهم کند . برای مثال با تبلیغ کالای ایرانی می­توان نگاه مردم را به صنایع کوچک و متوسط داخلی جلب کرد . در ایران بیش از 98 درصد صنایع کوچک و متوسط وجود دارد و این صنایع حدود  55درصد اشتغال کشور را در بخش صنعت به خود اختصاص داده اند . از چنین ظرفیتی نباید به سهولت گذشت و برای پیشرفت اقتصادی باید با فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب، توجه مردم را به صنایع کوچک و متوسط جلب نمود .

کشورهای ژاپن (89درصد) ، تایوان (97درصد) ، هند (79درصد) ، اندونزی و سنگاپور (94درصد) و مالزی (93درصد) نسبت به ایران صنایع کوچک و متوسط محدودتری دارند اما با فرهنگ سازی توانسته­اند به پیشرفت اقتصادی دست یابند .

در این میان و براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین نقش تأثیرگذار رسانه در ایجاد بستر مناسب برای اجرای هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی ، مواردی نیز وجود دارد که در شکل گیری اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار است از جمله :

مدیریت مصرف و جلوگیری از اسراف و تصحیح الگوی مصرف، تأکید بر مصرف تولید داخلی با استفاده از قالب های هنری ، مردمی کردن اقتصاد ، کاهش وابستگی به نفت، حرکت براساس برنامه نه تصمیمات
لحظه­ای ، استفاده حداکثری از زمان و منابع و امکانات و از همه مهمتر گفتمان سازی صحیح در رسانه­ها به گونه­ای که این امر در جامعه نهادینه شود .

شناسایی و اطلاع رسانی از ظرفیت های کشور از جمله داشتن نیروی انسانی قوی، داشتن جمعیت جوان فراوان و تحصیلکرده، داشتن نیروهای مجرب و ماهر ، داشتن منابع طبیعی ، موقعیت جغرافیایی مناسب ، حمایت مسئولان از تولید ملی ، بها دادن صاحبان سرمایه به تولید داخلی ، ترجیح فعالیت­های تولیدی بر فعالیت­های دیگر ، ترویج تولید ملی توسط مردم و مصرف محصولات داخلی و ساده زیستی مسئولان ، موجب شناخت و بصیرت و آگاهی کافی آحاد مردم جامعه در زمینه اقتصاد مقاومتی خواهد شد که در این میان رسانه کما فی السابق نقش بسیار مهمی در جهت ایجاد جریان سازی فرهنگی برای به وجود آمدن عزم و شور ملی خواهد داشت .

امام خمینی (ره) درخصوص نقش رسانه در عزم ملی می فرمایند "رسانه­ها باید قوه روحی و شخصیتی اعضای اجتماع را به سمت استقلال از نظام های غیر ، تفکر برای فعالیت­های نظام خودی و مبارز ، برای زدودن آلودگی­های نظام بیگانه هدایت نمایند ".

مع الوصف ، در حوزه­ی اقتصاد مقاومتی ، رسانه ای همچون صدا و سیما و به ویژه صدا و سیمای مراکز استان­ها باید در این امر اهتمام کافی و وافی داشته باشند ، همچنین باید به نقش و کارکرد رسانه از جمله آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم ، ایجاد همسویی ملی و باورپذیری عمومی ، فرهنگ سازی برای تشویق مردم به استفاده از تولیدات داخلی ، هدایت افکار عمومی ، اصلاح دیدگاه­ها و رفع موانع تولید و سرمایه گذاری ، آشنایی و ترویج عمومی فرایند کسب و کار اینترنتی ، مطالبه گری در راستای ایجاد تحولات بنیادین اقتصادی ، توجه شود .

در این میان، اهتمام و همکاری صاحبان صنایع به ویژه در استان های مختلف کشور با رادیو و تلویزیون برای بیان و نمایش نوآوری­های جدید تا حد بسیار زیادی در زمینه سازی این امر مؤثر خواهد بود .

علی رامک مدیر کل مرکز البرز