اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | چهارشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶

جشنواره بيستم در يك نگاه - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

جشنواره بيستم در يك نگاه

جشنواره بيستم در يك نگاه

 

جشنواره تولیدات صداوسیمای استان‌ها همواره فرصت کم‌ نظیری برای برنامه‌سازان در ارائه محصولاتی پاک و اخلاقمدار فراهم آورده است و فضایی را رقم‌زده است که برنامه‌سازان با رقابت سالم ظرفیت‌های استانی و استعدادهای بالقوه را به نمایش بگذارند. بستری که در چارچوب آن می‌توان برای معرفی اقوام ایرانی، شناساندن افسران جنگ نرم و فرهنگی رسانه، عرضه بهترین برنامه‌سازان از سراسر کشور،تبادل تجربیات و آموزش برنامه‌سازی در گستره ایران اسلامی،ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان و معرفی نیروهای جوان و خلاق و ارتقاء نظام انگیزشی از طریق رقابت سالم و تشویق به هنگام، بهره‌مند شد.

در سطح داوری به ‌جرأت می‌توان اذعان داشت که آثار مشاهده‌ شده با رشد قابل قبولی نسبت به سال گذشته همراه بوده است، که این امر نشانگر موفقیت و به ثمر رسیدن اهداف جشنواره نوزدهم قلمداد می‌شود. در این میان برنامه‌های سیمای استان‌ها در حوزه ترکیبی، در قالب برنامه‌هایی توانمند در اقناع مخاطب و همراه سازی آنان به ‌عنوان بازویی رسانه ملی تبدیل‌ شده‌اند.

اهمیت این نوع برنامه‌ها تا حدود زیادی شناسایی و پیگیری مسائل و معضلات شهر و روستاهای کشور را فراهم آورده است و این مهم با تعامل منطقی و مهندسی ‌شده مراکز استانی با نهادها و دستگاه‌های اجرایی و گوناگون کشور بسترسازی شده است. به ‌بیان ‌دیگر برنامه‌های سیمای استانی در قامت آینه تمام نمای کشور منعکس‌کننده قابلیت‌ها و توانمندی‌های اقوام کشور عزیزمان را رقم‌ زده است.

فرمایشات رئیس محترم سازمان در اختتامیه جشنواره نوزدهم ـ که در سال 95 در خوزستان ایراد گردیدـ به این نکات اذعان داشتند که توجه به فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود در کشور، در راستای تحقق شعار سال و توجه به قابلیت بالا و مهم استفاده از فضای مجازی و کارکردهای آن در برنامه‌سازیو انتشار پیام در اولویت قرار گیرد و اینک می‌توان گفت مسیر و هدف بیستمین جشنواره تولیدات استانی از همان زمان روشن شد.

خوشبختانه آنچه در آثار ارسال‌شده به جشنواره مشاهده نمودیم تمرکز و برنامه‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی که شعار سال بود بیش‌تر نمود داشت و یکی از نقاط قوت و قابل ‌اعتنای برنامه‌سازی در حوزه استان‌ها قلمداد می‌شود.

آثار بسیار خوبی نیز در حوزه‌های گردشگری، محیط زیست، پرداخت به مناسبت ها؛ خصوصاً انعکاس حماسه عظیم اربعین حسینی، حوزه سلامت و توجه به محور مقاومت و اقتدار اسلامی و پرداختن به موضوع خانواده را مشاهده نمودیم؛ که بی‌شک جشنواره فرصتی را فراهم آورده است که بهای جدی به تلاش و استعدادهای نهفته و بالقوه در میان برنامه‌سازاناستانی داده شود.

به نظر اینجانب در حوزه مستند، خصوصاً مستندهای گزارشی پیشرفت حیرت‌آور مشاهده می‌شود و این تحول را حضور جوانان خلاق در مراکز استانی رقم ‌زده است. "استودیوگریزی" یکی از مهم‌ترین شاخصه های برنامه‌های مورد مشاهده هیئت‌ داوران بود و همچنین استفاده از موسیقی فاخر که در بازتابش هویت ملی، سهم بسیار بزرگی را ایفا نموده است. استحکام و نهادینه شدن هویت ملی، وحدت و امنیت ملی و ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی در گرو نگاه صحیح به رسانه و بالطبع تولیدات رسانه‌ای ایجاد می‌شود که در این میان مراکز استانی گوی سبقت را در پرداختن به موضوعات پیش‌گفته از پايتخت ربوده‌اند.

در ادامه بیان ضعف‌هایی نظیر «تهرانیزه شدن برنامه‌ها» و چاره‌اندیشی برای آن می‌تواند از اولویت‌های برنامه‌ریزی باشد. تهرانیزه شده بدان معنا که برخی برنامه‌ها تقلیدی است و نوآوری در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. برای اصلاح این نقیصه نیازشناسی مخاطبان هر استان را جدی تلقی کنیم و در این زمینه از ظرفیت رسانه‌های مجازی به‌خوبی بهره‌مند شویم.

در مجموع همواره بیان قوت‌ها «ظرفیت‌سازی» را برایمان نمایان می‌کند و در مقابل شناسایی نقاط ضعف، اولویت‌های کاری را برایمان رقم می‌زند. آن‌گونه بايد بیندیشیم كه با برنامه‌ریزی درخور و مطابق با سطح منابع و ساماندهی صحیح و عقلانی، در پی رفع تدریجی نكات ضعف برآییم. به ‌بیان ‌دیگراینک این فرصت فراهم آمده است تا تصمیم گیران کلان رسانه با نگاهی «پرندهوار» و از بالا به تمامیت جشنواره و آثار ارائه‌شده، اولویت‌های برنامه‌سازی رسانه‌ای را شناسایی و در دستور کار قرار دهند.

بی‌شک سطح انتظارات از تولیدات مراکز استان‌ها، با در نظر گرفتن امکانات و منابع تخصيص يافته در این حوزه است که به‌ مراتب بسیار کمتر از تهران است. با این ‌وجود به دلیل اهمیت،تأثیرگذاری و وجود پتانسیل و ظرفیت بالای مراکز در ساخت مستند با هدف و شعار «ایران را به یکدیگر بهتر بشناسانیم»، می‌توان این قالب برنامه‌سازی را در اولویت قرار داد. سوابق نشان می‌دهد مراکز استانی در ساخت قالب مستند و انیمیشن، قوی عمل نموده‌اند که در این میان می‌توان به استان‌های همدان، بروجرد، خوزستان و ... اشاره نمود.

امیدواریم جشنواره مراکز هر ساله محلی برای ارائه نتایج حرکت و گام رو به ‌جلو در فضای رسانه‌ای باشد و جایگاهی برای تلفیق نگاه‌های مثبت و منفی در کار رسانه‌ای و دستیابی به تعادلی پایدار و پویا و در رسیدن به اهداف کلان رسانه محسوب شود.

علي بخشي‌زاده رئيس مركز نظارت و ارزيابي