اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال | پنج‌شنبه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

به بهانه هجدهمین سالگرد شبکه استانی صدای خراسان رضوی - صفحه محتوایی خبر

 

 

مشاهده خبر

به بهانه هجدهمین سالگرد شبکه استانی صدای خراسان رضوی

سیاست ها و رویکردهای رسانه  استانی در راستای افق رسانه و شعار سال

شبکه استانی صدای خراسان رضوی در حالی هجدهمین سالگرد خود را پشت سر می گذارد که سیاست ها و رویکردهای برنامه سازی این رادیو در پایتخت معنوی ایران اسلامی همواره با لحاظ کردن شعار سال و دغدغه های فرهنگی و اقتصادی مقام معظم رهبری مد نظر دست اندرکاران این شبکه بوده است.

سیاست ها و رویکردهای رسانه استانی به عنوان پایتخت معنوی ایران در راستای افق رسانه ملی در این شبکه  به این شرح تدوین شده است:

 تقويت و تعميق معرفت، بصيرت و باورهاي ديني مخاطبان خصوصاً نسل جوان در مقابله با تهاجم فرهنگي، عمق بخشي، اعتماد و رضايت عمومي نسبت به رسانه محلي، ارتقاء شاخص هاي توسعه انساني، سطح زندگي، عدالت اجتماعي و سطح مشاركت عمومي و همبستگي ملي، شتاب بخشيدن به توسعه اقتصاد استان و ارتقاي نقش استان در اقتصاد ملي با محوريت كشاورزي و صنعت توريسم، تقويت بنيه برنامه سازي و ارتقاء ميزان تاثيرگذاري پيام، تحكيم وحدت و وفاق ملي از طريق تقويت فرهنگي بومي و محلي، فعال بودن رسانه به جاي انفعال در همه عرصه ها بمنظور تحقق مديريت فرهنگي در استان،

alt

احترام به فرهنگ اقوام و طوايف مختلف موجود در استان و پرهيز از هر گونه تعريض قومي، مذهبي و ديني در راستاي حفظ وحدت، يكپارچگي و انسجام، الهام بخش واثر گذار بر تحولات استاني در ترازي برتر از ساير رقباي رسانه اي استاني.

  این شبکه همواره با فرصت های مهم و اساسی برای برنامه سازی روبروست که سیاست ها و خط مشی این شبکه را تعیین و راهبری می نمایند. این فرصت ها  به این شرح  عبارتند از:

1. وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع) به عنوان منبع اصلي جهت ترويج فرهنگ رضوي، فلسفه وجودي شهر مشهد وجود بارگاه ملكوتي حضرت رضا (ع) در اين شهر مي باشد كه به بركت وجود مرقد مطهر اين امام همام سالانه پذيراي بيش از 13 ميليون زائر از سراسر ايران اسلامي و ساير كشورهاي جهان مي باشیم كه بركات زيادي براي اين شهر به همراه داشته است.

2. استقرار استان در مسير شبكه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي، ريلي و هوايي

3. موقعيت ممتاز استان به لحاظ همجواري با كشورهاي آسياي‌ميانه و نقش مهم ژئوپوليتيكي آن در زمينه تعاملات بين‌المللي

4. برخورداري از پيشينه فرهنگي و تاريخي درخشان در سطح ملي و بين المللي

5. بهره مندي از مراكز بزرگ حوزوي و دانشگاهي و موسسات پژوهشي فراوان

6. دارا بودن پتانسيل بالا در امر توليد انواع محصولات كشاورزي و دامداري و داشتن رتبه اول تا سوم در توليد برخي از محصولات كشاورزي

7. تنوع اقليم، قوميت ها، آداب و رسوم و برخورداري از لهجه، زبان وادبيات قومي خراسان: مشهد مقدس دومين مركز پرجمعيت شهري كشوراست، وجود اقوام مختلف از نژادها، گويش ها و گرايش هاي مختلف، موقعيت خاص جغرافيايي و همجواری با فرهنگ هاي فرا ملي و از همه مهم تر وجود پربركت مرقد ثامن الحجج شرايط بي مانندي را براي مشهد مهيا نموده است كه در تمامي حوزه هاي اجتماعي و فرهنگي مردمان ساكن آن تاثير مي گذارد. مبادله فرهنگي كه در هيچ كجاي ديگري از كشور به چشم نمي خورد

8. وجود جاذبه‌هاي فراوان گردشگري و اكوتوريسم براي جلب گردشگران داخلي و خارجي: شهر مقدس مشهد داراي امكانات و زير ساختارهاي مورد نياز براي اقتصاد و تجارت بين المللي از جمله فرودگاه بين المللي درجه يك، ارتباط جاده اي و ريلي به صورت دو خطه با تهران و از آنجا به سراسر كشور، ارتباط جاده‌اي و ريلي با كشورهاي آسياي ميانه، ارتباط جاده‌اي با كشور افغانستان و ساير مناطق جنوبي كشور و ارتباط ريلي مستقيم با آب هاي آزاد بين المللي از طريق راه آهن مشهد– بافق– بندر عباس، وجود تعداد زيادي مراكز علمي و دانشگاه ها و ساير امكانات و تسهيلات گردشگري، خدماتي و رفاهي مي باشد . بنابراين مجموعه عوامل فوق زمينه و جايگاه ويژه اي را براي استان خراسان رضوی خصوصا شهر مشهد فراهم نموده تا بتواند تاثير و نقش منحصر به فردي را در اقتصاد، بازرگاني و گردشگري كشور داشته باشد.

9. قابليت بكارگيري توانمندي ها در همه حوزه ها بخصوص در حوزه دين و اعتقادات مذهبي

10. قدمت، نيروي انساني مجرب و توان برنامه سازي بالفعل در صدا و سيماي خراسان

11. مفاخر و فرهیختگان استان: استان خراسان مهد شاعران، دانشمندان و نخبگانی می باشد که همواره اثر گذار بر فرهنگ منطقه و حتی کشور می باشند، بزرگانی همچون عطار، خیام، فردوسی، دکتر شریعتی، ابوالفضل بیقی، بهلول گنابادی و ...  می باشند که بهره گیری از اندیشه ها و آثار هر کدام از این مفاخر می تواند بر راه و رسم زندگی ما تاثیر گذار باشد.

12. فرهنگ عامه: فرهنگ  مردم خراسان در واقع بازتاب زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم، شیوه ی کار و تولید آن ها و نشان دهنده ی رفتار و منش و اندیشه و احساس و مذهب و اخلاق و اعتقادات آنها است که بعضاً هنوز هم صورت مکتوب نیافته و ثبت و ضبط نشده است. بر همین اساس شبکه استانی صدای خراسان رضوی به منظور آشنایی با خرده فرهنگ های مختلفی که در جای جای این استان پهناور وجود دارد، تمام تلاش خویش را بکار گرفته، خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم، کتاب ها و متون فولکلوریک از جمله محورهایی است که سیاست ها و خط مشی این شبکه را تعیین و راهبری می نمایند .

alt

alt

رویکردها و اهداف  24 ساعته شدن رادیو استانی :

بی شک در فضای کنونی با وجود رسانه های رقیب به ویژه در فرامرزها برای بقاء و حضور فعال درعرصه های رقابتی ارتقای کمی و کیفی برنامه ها اعم از تولید وپ خش ضرورتی اجتناب ناپذیراست. هدف از ایجاد شبکه های استانی توجه به خرده فرهنگ ها در جهت تقویت فرهنگ ملی و ایجاد اتحاد ملی بوده است، افزایش ساعات پخش این فرصت را جهت تحقق آن فراهم خواهد کرد. مراكز استان ها قابلیت های ارزشمندي براي توليد برنامه دارند كه سازمان  با توجه به اين ظرفيت ها و با صرف هزينه كمتر نسبت به توليد در تهران می تواند از این پتانسیل ها استفاده مطلوب نماید.

 با 24 ساعته شدن، استفاده از ظرفيت هاي شهرستان ها، شهرها و روستاهاي استان براي توليد برنامه می بایست مهمترين رويكرد مركز باشد.

 اضافه شدن بخش های خبری استانی علاوه بر بخش های خبري كه بطور روتين در حال پخش است از رویکردهای مهم در رادیو خراسان رضوی خواهد بود.

از آنجا که بسیاری از سوژه‌های رسانه ای در استان ها می باشند، بسیاری از مشکلات و معضلات استانی را می‌توان در شبکه‌های استانی، به دلیل شناخت این شبکه‌ها از شرایط اقلیمی، منطقه‌ای، قومی و زبانی در مرکز استان با ساخت برنامه‌های متنوع حل کرد.
 اگر برنامه ها  توسط عوامل استانی تولید شود و تمام مسایل مربوط به آن اقلیم از جمله زبان و موسیقی در نظر گرفته شود، طبیعی است پذیرش و مقبولیت آن اثر، میان مخاطبان افزایش می‌یابد.

 مرکز خراسان رضوی این ظرفیت را دارد که با استفاده از ظرفیت های مذهبی استان که مهمترین آن وجود بارگاه منور رضوی است، لایه‌های جدیدی از  آموزه‌های دینی را به ظهور برساند.

  طبیعی‌ترین و حقیقی‌ترین سوژه‌ها که با زندگی واقعی مردم سروکار دارد، در مراکز استان‌هاست بنابراین ‌باید از مرکز دور شده و به زندگی واقعی مردم وارد شویم.

 شبکه‌های استانی با تولیدات فاخر می‌توانند علاوه بر شبکه‌های سراسری در شبکه‌های برون مرزی که فضایی بکر است و به 32 زبان بین‌المللی برنامه پخش می‌کند، حضور داشته باشند.

 شبکه های مراکز با 24 ساعته شدن می توانند از داشته های فرهنگی، بومی و محلی پشتیبانی کرده و در شعاع و گستره های بین المللی تاثیر گذار باشند.

همچنین پخش برنامه ها در شبکه های استانی حداقل می بایست از نظر کیفی در سطح شبکه های سراسری باشد با توجه به اینکه، پخش شبکه های استانی های 24 ساعته شده است لذا فرصت مغتنمی است تا مخاطب جهانی با فرهنگ و تمدن تاریخی ایران آشنا شود.

24  ساعته شدن  شبکه استانی صدای خراسان رضوی همواره با مزیت های روبرو است که این مزایا عبارتند از:

- تقویت جایگاه شبکه پایتخت پایتخت معنوی استان،- معرفی پتانسیل ها و توانمندی های استان در ابعاد مختلف اقتصادی اجتماعی و فرهنگی،- ایجاد فضای شاد و مفرح برای مخاطب،- ارتقا سطح فرهنگی اجتماعی جامعه،- اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه،- ایجاد بستر مناسب برای بیان عملکرد دستگاه های اجرایی استان در پرتو گسترش کارهای مشارکتی با افزایش بازه پخش برنامه ها،- افزایش تعامل با مخاطب و بهره گیری از نظرات مخاطب گسترش وحدت ملی در جامعه،- ایجاد فرصت برنامه ریزی برای گروه های مختلف هدف به ویزه مخاطب فرهیختگان ،-زمینه سازی برای استفاده حداکثری از استعدادها و پتانسیل ها ی نیروهای خلاق استانی و در نتیجه توانمند سازی نیروها،- امکان فراهم شدن زمان بیشتر برای افراد مقیم خانه، از جمله زنان خانه دار، کودکان و افراد سالمند و ... برای استفاده از رسانه محلی،- افزایش ساعات پخش هم برای رسانه و هم برای مخاطب فرصت و تنوع ایجاد می کند.،- میدان خوبی برای ارائه کلیه برنامه ها در موضوعات مختلف وجود دارد و زمینه که به انواع سلایق پاسخ  دهد.- باعث شکوفایی استعدادهای هنرمندان استانی و نیروهای انسانی متخصص و حرفه ای در حوزه برنامه سازی مراکز استان ها می شود،-امکان افزایش تولیدات نمایشی و مستند با صبغه بومی و محلی.- افزایش امکان جذب مخاطب با تولید برنامه های کیفی.- کاهش گرایش مخاطبان به رسانه های ماهواره ای با فراهم شدن تولیدات کیفی. - فرصت مناسب براي پاسخگويي به انتظارات مخاطبان استاني با توليد انبوه برنامه با كيفت .- همترازي شبكه هاي  استاني با شبكه ملي، اين فرصت را براي شبكه هاي استاني بوجود آورده است تا بتوانند با توليد برنامه هاي كيفي به رقابت با شبكه هاي ملي و فراملي در جذب مخاطب  بپردازند.- ارتباط هميشگي با مخاطب -- پويايي كنداكتور-- فراغت بال در برنامه ريزي پخش و .........  

در نهایت، افزایش پخش، حرکت در جهت انتظارات مخاطبان را با بهره گیری از گویش محلی در برنامه ها،- پخش سرودهای بومی محلی،- انعکاس مشکلات و مسایل شهری وروستایی،- پخش اخبار و تحولات استان،- پخش برنامه های درخواستی،- پخش برنامه ها بازبان و گویش معیار استانی،- پخش برنامه های مفرح وامید آفرین،- توجه جدی به ادبیات شفاهی و فولکلور منطقه ای ومحلی،- بیان مشکلات ومعضلات مبتلابه مخاطبین و پاسخگویی مسولین به مردم،- افزایش برنامه های تفریحی وسرگرمی و.... را به دنبال دارد.

اولویت های اصلی صدای خراسان در حوزه برنامه سازی با  تاکید  بر داشتن پیوست های فرهنگی عبارتند از:

وجود بارگاه منور حضرت رضا (ع) ( زیارت – فرهنگ و معارف رضوی و ...)، سبک زندگی و مسایل اجتماعی استان (خانواده – آسیب های اجتماعی و ...، جمعیت)، خانواده پایدار، تنوع جمعیتی و قومیتی استان و توسعه اقتصادی (ظرفیت های زیارت و گردشگری و موقعیت اقتصادی  استان)  با رویکرد اقتصاد مقاومتی- توجه ویژه به خرده مخاطبان و موضوعات خاص با تهیه برنامه های ویژه،

- برگزاری منظم جلسات کارشناسی در واحد، استفاده از ایده ها و نوآوری ها،- آموزش نیروها و مهارت افزایی و استفاده از ظرفیت های (نیروهای) جدید:

- اعزام گزارشگر به طور منظم به شهرستان ها،- راه اندازی باشگاه مخاطبان رادیو،- حضور گسترده در شبکه های سراسری،- گزارشگر افتخاری،- تنظیم و رصد منظم موضوعات هفتگی،- اجرای قالب های جدید برنامه سازیبه منظور آشنایی همکاران با شیوه های نوین برنامه سازی، تهیه برنامه در شهرستانهای استان،- حضور مرکز خراسان در کلیه شبکه ها و مراکز استانی در رابطه با راهیان.

- در حوزه زیارت :

alt

- افزایش تعامل با حرم رضوی

- استفاده از  ظرفیت های موجود در شهر مقدس مشهد از جمله وجود بارگاه منور رضوی

- پوشش مطلوب مراسمات خاص حرم مطهر از جمله  پخش زنده اذان، مراسمات ویژه در اعیاد و وفیات اهل بیت علیهم السلام و نیز در شب هاى قدر، جلسات سخنرانی، جلسات قرائت و تلاوت قرآن کریم، تفسیر قرآن و نهج البلاغه .

- تولید برنامه های در خصوص پاسخ به سئوالات عمومى براى شنوندگان  متناسب با اصل مخاطب شناسى با لحاظ سن - جنسیت - نیاز و...

-راه اندازی برنامه صدای زائر به صورت زنده و مستقیم در روز

- تهیه و پخش یک بسته ویژه با عنوان قرار عاشقی که هر شب ساعت 8 شب به منظور فراهم نمودن یک فرصت کوتاه زیارتی برای مخاطبین

- اصلاح و مدیریت کنداکتور پخش صدا در راستای جذب مخاطب :

- تولید برنامه هایی متناسب با نیازها و انتظارات شنوندگان، در خارج از سازمان برای افزایش ضریب نفوذ رسانه در جامعه  و تشکیل باشگاه مخاطبان رادیو

-استفاده موثر از نتایج نظر سنجی ها و اعمال در برنامه ها

- بیست و چهار ساعته شدن پخش برنامه های رادیویی

- استفاده از قالب های جدید برنامه سازی مانند MC  ، PSA  ، مستند رادیویی و مینی فیچر

- تهیه و تولید نمایش های رادیویی با قابلیت پخش از شبکه های سراسری

- تنظیم وقت برنامه ها ( کنداکتور برنامه ها ) بر اساس میزان و نوع مخاطبین و اهمیت دادن به برنامه های ویژه اذان

- نهضت آنونس سازی و پرومو

- حضور جدی در جشنواره ها و کارگاه های آموزشی

- افزایش ساعات پخش در مناسبت هایی مانند ماه مبارک رمضان

-توجه ویژه و جدی به بسته های درخواستی و رادیو اینترنتی از مرکز و ارتباط موثر با شبکه ها و ستاد  

alt

alt

از مهمترین موضوعاتی که در برنامه سازی رادیو با رویکرد دین، اخلاق، امید و آگاهی مد نظر می باشد می توان به شرح ذیل اشاره کرد .

آداب، رسوم و سنت هاي بومي و محلي، آگاهي بخشي، فرهنگ و اثر گذاري و ارتقا  فرهنگ و رفتار اجتماعي، خانواده و سبک زندگی، بهداشت و سلامت، ارتقا فرهنگ تغذيه، الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، آموزش همگاني حقوق شهروندي، افزايش جمعيت ،محیط زیست، توسعه صنعت ملي استان، تشكل ها، انجمن ها و عرفان هاي انحرافي، توطئه هاي استكبار، تقويت زبان فارسي، تحول در نظام آموزشی، ايمني راه هاي كشور، برنامه پنجم توسعه، فرهنگ بسيج و جهادی، بيداري اسلامي، پيشگيري از جرايم (اجتماعی،سایبری و ....)، تهاجم فرهنگي، امام زمان )عج(، امر به معروف و نهي از منكر، مجلس شوراي اسلامي، اوقات فراغت، بيماري هاي خاص، بیماری ها و آسیب هایی همچون ايدز، ايمن سازي ساختمان ها، امنيت اجتماعي، اميد آفريني، بهزيستي و آسیب های اجتماعی، پدافند غير عامل، تبيين و تقویت نقش قوميت ها در وحدت ملي، فرهنگ، تمدن و هويت اسلامي و ايراني، سند ملي توسعه استان، صادرات غير نفتي، حوادث غير مترقبه، رسانه و راهيان نور، زندگي مبارزات و انديشه هاي امام خميني؛ سند چشم انداز 20 ساله، روستاهاو روستائيان، چهره هاي ماندگار، فرهنگ ايثار و شهادت، ورزش، مسایل و آموزش های حوزه  انتظامي، هدفمند كردن يارانه ها، موضوع سال، گردشگردي، ميراث فرهنگي

نخبگان و استعداد هاي برتر،مصرف بهينه انرژي، مصرف پايدار و بهينه سازي توليد و مصرف، مبارزه با مواد مخدر و دخانيات، محيط زيست و توسعه پايدار

گسترش فرهنگ وقف،اقتصاد مقاومتی، كارآفريني و اشتغال،كاهش بلاياي طبيعي،كتاب و كتابخواني، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان

ماهوار ، بازی های کامپیوتری و شبکه های مجازی و آسيب هاي آن و....

 روابط عمومی صدا وسیمای خراسان رضوی