حمایت از کالای ایرانی | یک‌شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۷

جشنواره استانی و جهش های ملی - صفحه محتوايي يادداشت

 

 

يادداشت

جشنواره استانی و جهش های ملی

جشنواره استانی و جهش های ملی

جشنواره مراکز استان ها به بیست و یکمین دوره خود رسیده و حالا چند سالی است که با حضور دکتر دارابی در معاونت استان های رسانه ملی، این جشنواره که با وقفه همراه شده بود، ثبات و استمرار لازم را پیدا کرده که همین استمرار می تواند جشنواره را به نقطه ثبات و اثربخش برساند. به ویژه اینکه این جشنواره، فراگیرترین جشنواره رسانه ای است که همه برنامه سازان، تهیه کنندگان و عوامل تولید و ساخت یک برنامه را در یک رقابت سالانه جای داده و این امکان را فراهم می کند تا بزرگترین کارگاه انتقال تجربه را فراهم کند. کارگاهی که می توان آن را یک همایش ملی و سراسری دانست و صدا و سیمای ٣٣ مرکز در آن به رقابت پرداخته و آثار و تولیدات خود را در معرض نمایش و ارزیابی قرار می دهد. محصول این رقابت در نهایت می تواند به هم افزایی رسانه ای یا هم افزایی تولیدات رسانه ای منجر شود. آنچه که باید در این جشنواره مورد توجه قرار بگیرد صرفا کمیت و تعدد مراکز تولید نیست که حضور داوران و کارشناسان متخصص و با تجربه را هم باید غنیمتی دانست که در نهایت منجر به غنی تر شدن این آثار از طریق نقادی و ارزیابی آنها می شود. 128 نفر از صاحب نظران و مدیران با تجربه همچنین استادان و هنرمندان نام آشنا و شهیر در این جشنواره که امر داوری را بر عهده دارند که از این حیث نیز می توان آن را جشنواره متمایزی دانست که از بیشترین طیف داوران در ارزیابی آثار بهره می برد و در نتیجه، ارزیابی دقیق تری از این آثار صورت می گیرد که حاصل خود این داوری ها می تواند به مثابه دستاورد نظری و معرفتی مورد استفاده قرار بگیرد و کمک کند تا در تعیین شاخص ها و ارزیابی معیارهای فنی و تخصصی تولیدات رسانه ای، به یک استاندارد روشن و دقیقی دست یافت.به عبارت دیگر بخش داوری این جشنواره را باید به عنوان منبع غنی پژوهشی دانست که مستقل از جشنواره هم قابل استفاده و استناد است. از ویژگی های متمایز دیگر این جشنواره که نقطه قوت آن هم محسوب می شود این است که این آثار برای اولین بار در جشنواره به نمایش در نمی آید و در واقع برای جشنواره تولید نشده است بلکه تولیداتی است که در یک سال قبل روی آنتن رفته و در معرض دید و قضاوت مخاطب قرار گرفته است. از این رو می توان به تعبیری گفت تولیدات عرضه شده در جشنواره مراکز استانها به اصطلاح «جشنواره پسند» نیست و برای جایزه تولید و ارائه نشده. از این رو می توان داوری این جشنواره را عادلانه ترین و عالمانه ترین داوری آثار جشنواره ای دانست. ضمن اینکه خود آثار هم دچار جشنواره زدگی نیست. عادلادنه بودن این جشنواره را می توان از منظر دیگری هم ردیابی کرد یا دست کم مدعی شد که این جشنواره ظرفیتی ذاتی برای تحقق عدالت رسانه ای و هنری دارد به این معنا که همه استانها از این فرصت برخوردارند تا توانمندی ها و هنرمندی های خود را در معرض نمایش و قضاوت قرار دهند و در واقع همه استانها دیده شوند. کشف استعدادها و توانمندی های بومی مهمترین کارکرد و در واقع کارویژه جشنواره استانهاست که می تواند زمینه سازی و بسترسازی تولید یا حرکت جریان ساز هنری- رسانه ای شود.به عبارت دیگر می توان جشنواره استانها را تحقق سیاست توسعه متوازان رسانه ای در حوزه فعالیت های صدا و سیما دانست که حتی شیوه اجرایی برگزاری جشنواره نیز در همین جهت قابل معناست. از این حیث که جشنواره هر بار در یکی از مراکز استانها برگزار می شود که این مساله خود هم مصداق عدالت رسانه ای است و هم می تواند مرکز برگزارکننده جشنواره را در مرکز توجه رسانه ای به ویژه در پوشش رسانه ای این اتفاق قرار داده و ظرفیت های آن مرکز را در بازتاب های جشنواره ای برجسته تر می کند. به عبارت دیگر هر سال یک استان قریب به یک ماه به طور ویژه در کانون و صدر برنامه های صدا و سیما در شبکه های استانی، سراسری و حتی برون مرزی قرار داده و این فرصت مغتنم و طلایی برای معرفی توانمندی های هر استان برای مردم و مخاطبان ایران و جهان است.ضمن اینکه حضور هنرمندان مشهور، برنامه سازان رادیو و تلویزیون و برنامه سازان و امکان دیدار چهره به چهره با هنرمندان یا حتی کودکان و نوجوانان مرکز برگزاری جشنواره، نقش مهمی در کاهش تبعیض رسانه ای و تعامل نزدیک و صمیمی مردم شهرستان با هنرمندان مورد علاقه خود داشته و در نهایت به تحکیم و غنی کردن رابطه رسانه و مخاطب در مفهوم و موقعیت کلی آن کمک می کند. به این موارد می توان بازشناسی و صورت بندی مسائل بومی تولیدات رسانه ای را هم باید به کارکردهای این جشنواره اضافه کرد که موجب می شود به جای حرف های کلی و انتزاعی، نگاه جزیی و مصداقی در فهم و بازشناسی مشکلات تولید در رسانه ملی حاکم شده و مقدمات تولیدات خلاقانه و نوآورانه تری فراهم شود. ضمن اینکه برگزاری جشنواره در استانها خودش یک اقدام عملی در تهران زدایی از فعالیت های رسانه ملی و رشد و ارتقاء کمی و کیفی تولیدات استانی شده و می تواند این شعار را همه ایران سرای من است در عرصه رسانه ملی، عملی و عملیاتی کرده و رسانه ملی را به معنای واقعی رسانه ملی کند. جشنواره تولیدات استانها نشان داد که رسانه ملی از رسانه بومی توانمند برساخته شده و با تقویت و شکوفایی رسانه بومی و استانی است که رسانه ملی کارآمد خواهیم داشت. از این رو جشنواره تولیدات مراکز استانی را نه یک جشنواره استانی که جهشی در جهت تحقق رسانه ملی به معنای واقعی باید دانست.

سید رضا صائمی